Jaik Nama Kamek Cikgu

Masuk hari ini, dah seminggu dah Cikgu Izzat mengajar sekolah rendah di kawasan pedalaman Sarawak ni. Maklumlah ini kali pertama beliau memulakan tugas di Sarawak.Banyak gak perkara baru yang dia tahu. Masa on the way nak balik gumah dia petang tu, dia lalu sekumpulan budak tgh main bola. Seronoknyer tengok diorng ni main bola.Kreatif tol.Pakai surat kabar pon leh main bola.”Sedih plus terharu aku tengok”, detik hati kecil Cikgu Izzat. Alhamdulillah, budak-budak kat sini semuanya bersemangat untuk belajar dan menghormati para guru.Best owh…selalu dapat buah tangan dari ibu bapak diorng.Tengah syok melayan perasaan ni, tetiba Cikgu Izzat ternampak seorang budak lelaki.Kiut sangat, rasa nak kenal la plak.Tanpa membuang masa, Cikgu Izzat menghampiri budak lelaki tersebut.

Cikgu Izzat : Adik, siapa nama adik?

Budak Lelaki : Aih, cikgu. Selamat petang cikgu.

Cikgu Izzat : Cikgu tanya siapa nama adik?

Budak Lelaki : Jaik nama kamek cikgu.

Cikgu Izzat : Sejaik-jaik nama kitak, cakap saja.

Budak Lelaki : Jaik nama kamek cikgu.

Cikgu Izzat : Jangan sedih, Cikgu tak akan ketawa. Cakap saja nama kamu siapa?

Budak Lelaki : Jaik nama kamek Cikgu.

 Cikgu Izzat : Sejaik-jaik nama kamu, cikgu nak juga tahu siapa nama kamu?

Budak Lelaki : Jaik nama kamek Cikgu.

“Ushk..payah betol budak ni.Pemalu sangat kot.Susah betol nak tau nama dia.”,dengus Cikgu Izzat sendirian.Setelah beberapa kali menanyakan soalan yang sama terhadap budak tersebut, Cikgu Izzat mengalah dan akhirnya mengatur langkah untuk pulang ke rumah sambil memerhati budak-budak yang lain bermain di padang kecil tersebut.

“Jaik!Jaik!”.Pekik salah seorang budak dari seberang padang memanggil budak lelaki tadi.Adus, aku tersilap la.Cikgu Izzat tersenyum sendirian.

4 Respons to “Jaik Nama Kamek Cikgu”

  1. jaik tu maksudnya apa??

  2. Jaik = buruk/jahat/tak baik

  3. hahaha,,really great experience of u..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: